Undersøkelse: De beste hotellopplevelsene hos Nordic Choice Hotels
Digitale løsninger, troverdighet innenfor miljø- og samfunnsansvar, og personalisering trekkes frem i ny kundeundersøkelse fra KPMG, som plasserer Nordic Choice Hotels på hotelltoppen blant norske hotellgjester.
I åtte år har revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG kartlagt kundeopplevelse internasjonalt. Når undersøkelsen nå er gjennomført for første gang i Norge, stikker Nordic Choice Hotels av med best plassering av hotellselskapene, skriver hotellkonsernet i en pressemelding.
110 merkevarer innen åtte ulike bransjer er kartlagt. KLP topper listen, mens Nordic Choice Hotels kommer på en femteplass, samlet sett.
– Vi skal levere de beste gjesteopplevelsene, og vi strekker oss så langt som mulig hver dag, for å innfri drømmer og forventninger. Å få en slik respons fra gjestene, er vi svært takknemlige for, og det motiverer oss til å fortsette å forbedre oss, sier Torgeir Silseth (under), administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.
Forventningene til en smidig og enkel opplevelse er sterke hos norske forbrukere. KPMG opplever at digitale løsninger er svært viktige, men ikke avgjørende for om man havner i topp. Den samme erfaringen har man gjort seg i Nordic Choice, hvor stadig mer funksjonalitet i egen mobilapp skal gi gjestene et bedre hotellopphold.
– Vår strategi er å mikse det fysiske og det digitale møtet med gjesten. Vi skal være en digital spydspiss i bransjen, og vi er stolte over at vi på stadig flere hoteller kan tilby gjestene både å sjekke inn og ut via mobilappen, som de kan bruke som nøkkel under oppholdet. Flere funksjoner er på vei, og vi tester nå alt fra stemmestyrte konferanseverter til personaliserte rom, sier digitaldirektør Lisa Farrar.
I undersøkelsen peker KPMG på en endring i hva gjestene etterspør:
Unge segmenter krever hoteller med miljøprofil, samfunnsansvar, digitale løsninger, enkelhet og hverdagsluksus, og er ofte ikke så opptatt av at rommet skal være stort.
– Vårt ansvar strekker seg langt utenfor hotelldøren, og vi har sagt at vi skal være med og skape en bedre verden. Derfor satser vi tungt på humanitære, lokale og bærekraftige tiltak. Jeg tror noe av nøkkelen til vår gode plassering ligger i at vi i lang tid har vært en utfordrer innenfor disse spørsmålene, forteller Silseth.
Tidligere i år ble Nordic Choice Hotels bransjevinner i undersøkelsen Norsk Kundebarometer for sjette år på rad. I like mange år har man vært bransjeleder i bærekraftundersøkelsen Sustainable Brand Index. I siste Norsk Innovasjonsindeks fra NHH er hotellselskapet nummer syv i Norge, og igjen høyest plassert i hotellbransjen.
Toppfoto: Fra frokostbuffeen ved et Nordic Choice-hotell. Foto fra Nordic Choice Hotels.